Tartalomjegyzék:
Mi az az NCQ? Mi is az a PMPO? A PFC-ről Pluszos vagy mínuszos? SecurDisc A TFT/LCD monitorokról
Az
NCQ
Már egy ideje megjelent a SATA-s vinyók
körében ez a fogalom, de vajon mi is lehet ez? Elmondom, nem kell túl nagy dologra
számítani, bár maga az elv ötletes.
NCQ=Native Command Queing (parancs várakozási sorba rendezés)
Nagyjából arról szól a történet, hogy
az NCQ képességgel felvértezett merevlemezünk képes "önállóan gondolkodni",
tehát a hozzá érkező parancsokat képes olyan sorrendbe rendezni
(optimalizálni), hogy a fejpozícionálás minél rövidebb időt vegyen igénybe,
ezáltal - elviekben - növekszik az adatátviteli sebesség. Sajnos ez a
technológia nem mindig hoz gyorsulást, gyakorlatilag kis fájlok másolása esetében mutat
valamicskét magából.
A technológia csakis SATAII vezérlővel
szerelt alaplapok (intel fronton ICH6 legalább), valamint NCQ képes SATA
merevlemezek párosításával használható. A SATAII illesztővel ellátott
winchesterek elviekben mind támogatják az NCQ-t.
2008. február 8. Fehér Gergely
Mi is az a P.M.P.O.?
Különböző hangkeltésre alkalmas eszközökön gyakran
olvashatjuk ezt a feliratot, közvetlenül előtte vagy utána valamilyen
teljesítmény-értékkel. Sajnos ez a "trend" az olcsó piaci magnók, rádiók,
"Hi-Fi-k" után a számítástechnikai perifériák körében is népszerűvé vált.
Maga a mutató, a Peak Music Power Output (zenei
csúcsteljesítmény) egy olyan számadat, aminek köze nincs a tényleges
teljesítményhez. A P.M.P.O. mérésénél (ha egyáltalán mérik) nem veszik
figyelembe többek között a torzítási értékeket sem, ezért gyakorlatilag a
gyártó akkora számot írhat (hazudhat) termékére, amekkorát nem szégyell. Így lesznek az
alig arasznyi méretű számítógép "hangfalak" 500W-osak, a piaci kétkazettás
elemes magnók 3200W-osak, a 10cm átmérőjű autóhangszórók pedig 250W-osak. Ez
nem is lenne akkora baj, de tapasztalataim szerint a vásárlók (sőt, ami még
rosszabb, az eladók) 99%-a nincs tisztában ezzel a történettel, talán 0,9%-uk
sejti, hogy valami "nem kerek" ezekkel a számokkal, a maradék 0,1% pedig képben
van azzal kapcsolatban, amit a gyártók nem vernek nagydobra.
Jó-jó, de akkor mire való, miért találták ki? - kérdezheti
okkal az Olvasó. Hát ez az, az ég adta világon semmit nem tudhatunk meg ebből
az adatból, pont ezért jó (a gyártónak). Ebben az egészben az a szomorú, hogy
már a márkás termékekre is rákerült ez a teljesítménymutató (néhány korrekt
gyártó azért még odaírja a tényleges teljesítményt is). Ennek az oka egyszerű:
hogyha nem követnék ezt a "trendet", jelentős bevételtől esnének el, mivel a
vásárlók többsége az olcsóbb kínai terméket választaná (sajnos talán így is), ugyanis
arra "több watt van ráírva".
2008. február 8. Fehér
Gergely
Mi az a PFC?
Csapjunk rögvest a közepébe!
Az ideális az lenne egy tápegység esetében, ha hatásfoka
100% lenne, tehát a teljes felvett teljesítményt a kimenetén teljes egészében
leadná.
Gondolom, nem lep meg senkit az a tény, hogy ilyen
berendezés ma még nem létezik, azonban ezt az értéket a korszerű kapcsolóüzemű tápokkal elég szépen meg lehet közelíteni (igen, a PC-ben kapcsolóüzemű táp van,
de erről majd talán egy másik cikkben).
PFC, azaz Power Factor Correction (teljesítménytényező javítás), nem pedig Power Fan Control - ahogy azt már sok helyről hallottam
Ahhoz, hogy teljes mértékben megérthessük a PFC működésének lényegét,
szükségünk van némi elektronikai jártasságra, valamint a kapcsolóüzemű tápok
belső lelkivilágának ismeretére. Ebben a cikkben nem kívánok kitérni ezek
taglalására, csupán azokat a dolgokat fogom "papírra vetni", amik az otthoni
átlagfelhasználó, vagy még inkább az áramszolgáltató számára fontos tulajdonságok.
Az egyszerűsítésből fakadóan lesz néhány pontatlanság is, de ez számunkra most
nem érdekes.
A PFC nélküli tápok rengeteg felharmonikussal feleslegesen
terhelik az elektromos hálózatot (áramszennyezés), melynek hatására az
áramszolgáltatónak többszörösen túl kell biztosítania hálózatát (pl. vastagabb
keresztmetszetű kábelek) egészen az erőművekig. Ezeket az ú.n. meddőteljesítményeket semmilyen hasznos dologra nem lehet felhasználni, ráadásul az
áramszolgáltatónak nem származik ebből plusz bevétele, ugyanis a
fogyasztásmérők (villanyórák) ezt a fajta -kapacitív- terhelést nem tudják mérni.
A PFC ezen (ill. a teljesítménytényezőn hivatott javítani.
Azt tudjuk, hogy P=U×I×cosφ, ahol
P=teljesítmény, U=feszültség, I=áram és cosφ (koszinusz
fí)=teljesítménytényező. Az áramszolgáltató azt "szereti" (szeretné) ha a cos
Fi értéke 1. Jelenleg ilyen PC táp nem létezik, ezért
kénytelen megelégedni azzal, ha ez az érték közelít az 1-hez.
Egy PFC nélküli táp teljesítménytényezője jellemzően
0.6-0.7, míg egy PFC-vel ellátott táp 0.9-0.98 értékkel bír. Azért nem mindegy,
kérem szépen!
Két kivitelben készül a PFC, aktív és passzív. A két
megoldás egy célt szolgál, a különbség nagyjából annyi, hogy a passzív PFC-t
passzív (tehát külön táplálást nem igénylő) (ellenállás, tekercs, kondenzátor),
míg az aktív PFC-t aktív (Integrált áramkör, tranzisztor) alkatrészekből építik
fel. Fontos megemlíteni, hogy utóbbiak "összeveszhetnek" néhány nem szinuszos
kimenetet adó szünetmentes tápegységgel (márpedig az átlag háztartásokban fellelhető UPS-ek kimenete nem szinuszos hullámformát ad), ugyanakkor cos Fi értékeik valamelyest
jobbak passzív társaiknál.
Az EU területén kizárólag PFC-s tápokat lehet(ne) forgalomba
hozni.
Figyelem! A PFC (a tévhittel ellentétben) nem jelent sem
túláram, sem pedig túlfeszültség védelmet, ezért az olcsóbb, gyengébb minőségű tápoknál ajánlott ezt a problémát egy külön beszerezhető "kütyüvel" megoldani.
Ilyen a MAXX számítógépvédő áramkör, mely a táp elhalálozása és a kimeneti
feszültség(ek) hírtelen megszaladása esetén azonnal rövidre zárja a tápegység
kimenetét, így a PC többi alkatrésze jó eséllyel túléli a tápon való spórolás
káros következményeit.
2008. február 6. Fehér
Gergely
Pluszos vagy mínuszos?
Bizonyára sokakban megfogalmazódott a fenti kérdés, ezért
most néhány mondatban megpróbálok erre a kérdésre választ adni.
Réges-régen, egy messzi-messzi galaxisban...
Annak idején, mikor még a CD a hőskorát élte és a DVD
bevezetésén fáradoztak, egy szervezetet bíztak meg a DVD szabvány
kidolgozásával. A szervezet azonban képtelen volt belátható időn belül kidolgozni
azt, ezért a hardver- és szoftvergyártók, valamint a filmipar képviselői
létrehoztak két nagy konzorciumot a saját szabványaikkal és mindenki beállt a
neki tetsző szabvány, illetve konzorcium mögé. Elkezdték gyártani a saját
szabványú DVD lemezeiket, valamint az ezek megírására és visszajátszására
hivatott hardvereket és szoftvereket. Hogy a két fél egymástól megkülönböztesse
termékeit, más-más névvel jelölték ezeket. Így alakult ki a DVD plusz
valamint a DVD mínusz nevő szabvány. Idővel persze rájöttek, hogy mindenki
jobban jár, ha képessé teszik termékeiket a "konkurens" szabvány elfogadására is.
Megjelentek tehát a piacon az univerzális eszközök, melyek mindkét szabványt
támogatták, elhozva ezzel az örömöt és boldogságot a földre.
Most pedig essék szó a két szabvány közti apróbb
különbségekről...
Gyártástechnológiai szempontból a pluszos média fejlettebb
(valamivel később is vezették be) és a gyártási költsége is alacsonyabb
mínuszos társánál, noha ez a mostani DVD-nyersanyag árakból nem tűnik ki ilyen
egyértelműen. A mínuszos DVD gyártásánál a préselés
során nem kapja meg az előformázást. Ezt egy későbbi folyamat során oldják meg,
ami megdrágítja a gyártást. A pluszos lemeznél ez a folyamat része a
préselésnek.
Mindkét lemez tartalmaz egy ú.n. írási nyomvonalat, melynek
mentén történik a tulajdonképpeni írás. A pluszos lemeznél ez a nyomvonal
sokkal pontosabb ezért elvben alkalmas CLV, Z-CLV, CAV és P-CAV* írásmódokra.
Igazából két nyomós érv (bár a második a felhasználóknak nem
annyira nyomós) szól(na) a mínuszos lemez mellett. Az egyik az, hogy mivel
valamelyest előbb kezdték meg a gyártását, ezért nagyobb támogatottságot élvez
(kezdetben a DVD lejátszók csak ezt a formátumot voltak hajlandóak lejátszani a
gyári préselt lemezen kívül, ma már nem kapni olyan lejátszót ami nem játszik
pluszos lemezt is), a másik pedig, hogy csak ez a lemeztípus tehető másolásvédetté
(CSS** - természetesen megfelelő íróval), ebből kifolyólag a DVD Authoring
stúdiókban csak a mínuszos lemezt használhatják.
Minden lemez elején található egy ú.n. médiaazonosító
(BookType Bitsetting) jelölés. Mikor behelyezünk egy lemezt a lejátszóba,
először ez az azonosító kerül leolvasásra. Az azonosító alapján állítja be a
lejátszó a helyes leolvasási stratégiát az adott médiához. Azonban ezt csak
akkor tudja megtenni, ha az adott azonosító szerepel az eszköz adatbázisában.
Ha nem szerepel, a lemez leolvasása nem megy végbe. Bizonyos lejátszók
megkísérlik a leolvasást ismeretlen médiaazonosító esetén is. Ebben az esetben lehetséges,
hogy olvasási hiba lép fel, melynek szövődménye, hogy a lejátszott DVD
"akadozni" fog, illetve a lejátszó "belefagy" a leolvasásba.
A megírt pluszos lemezek leolvasás szempontjából nagyon
közel állnak a gyárilag préselt (DVD-ROM) lemezekhez. Ezen lemezek esetén
(megfelelő író birtokában) lehetőség van a médiaazonosító cseréjére. Így egy
pluszos lemezre egy gyári DVD-ROM azonosítóját felírva, a lejátszónkat
rábírhatjuk arra, hogy lemezünket gyári DVD-ROM-ként kezelje.
Mint azt korábban is leírtam, a plusz és mínusz
formátumoknak különbözősége napjainkban nem okoz gyakorlati hátrányt vagy
előnyt, a most kapható lejátszók gond nélkül kezelik mindkét típust, a régebbi
típusok melyek "válogatósak" voltak, mára valószínűleg üzemképtelenek, vagy
korlátozott szolgáltatásai miatt (gondolok itt többek között az MPEG4 lejátszás
hiányára, mely ma már alapkövetelménynek számít) valamelyik szekrény tetején
porosodnak.
Ezek után a címben feltett kérdésre (pluszos vagy
mínuszos?) a válaszom tömören: amelyik jobban tetszik! Mindazonáltal ha
időtálló adathordozót szeretnénk, mindenképpen minőségi lemezt vásároljunk
megbízható forrásból, s ne döljünk be az irreálisan olcsó ajánlatoknak!
*CLV (Constant Linear Velocity/állandó kerületi sebesség): az ilyen
meghajtó egyre lassabban pörgeti a lemezt, ahogy a lemez külső részéhez ér,
mert egy sávban egyre nagyobb fizikai felület található.
CAV (Constant
Angular Velocity/állandó szögsebesség): ilyen meghajtó esetén a lemez külső részén (vége felé) a leggyorsabb az olvasás és az írás.
P-CAV
(Partial Constant Angular Velocity/részben állandó szögsebesség): Az adatátviteli sebesség addig növekszik, amíg a meghajtó el nem
éri a maximális sebességét (CAV), majd lelassul a forgás és innentől az
átviteli sebesség állandó marad (CLV).
Z-CLV (Zone
Constant Linear Velocity/állandó lineáris sebességi sáv): olyan, mint a P-CAV,
de a meghajtó CLV módban kezdi a műveletet.
**CSS (Content Scrambling System/tartalom kódoló rendszer): a
filmstúdiók kérésére kidolgozott rendszer, mely a lemez tartalmának illegális
lejátszhatóságát hivatott ellehetetleníteni. A CSS-el védett fájlok tartalmához
csak egy speciális kulcs birtokában lehet hozzáférni, mely a lemez egy
speciális részén található kódolt formában. Ezt a kulcsot "szerzi meg" a DVD
lejátszókba épített CSS áramkör (szoftveres lejátszóknál a CSS algoritmus) és
adja tovább a "tiszta" adatfolyamot a lejátszó MPEG2 dekóderének, mely
láthatóvá teszi a filmet a képernyőn.
Mint majd' minden védelmet,
1999. októberében ezt is feltörték és a DeCSS nevű programot - a filmstúdiók legnagyobb bánatára
- közzétették az interneten.
2008. február 6. Fehér
Gergely
A
SecurDisc-ről
A Nero és a HLDS (Hitachi-LG Data
Storage) által kifejlesztett rendszer célja az, hogy az így megírt adathordozók
tartalmához csak egy titkos kulcs birtokában lehessen hozzáférni.
Ez a technológia egyelőre csak a
SecurDisc egyedi logojával megjelölt LG írók és megfelelő Nero alkalmazás
kombinálásával érhető el. A lemez visszaolvasása azonban nem igényel speciális
eszközt, azt bármilyen meghajtóban el lehet olvasni, csupán a Nero InCD 5.5,
vagy ennél újabb verzióját kell telepítenünk. Mivel a rögzítés során a
titkosításon kívül extra adatmezők is kerülnek a lemezre, a lemez sérülése
esetén valószínűleg nagyobb mennyiségű adat nyerhető vissza, mintha az a SecurDisc technológia
használata nélkül lett volna megírva.
2008. március 1. Fehér Gergely
TFT monitorokról úgy
általában
Sokszor szembesülök azzal a dologgal, hogy a vásárló nem
érti, vajon miért kerül az egyik 20 collos TFT monitor "csak" ötvenezerbe, a
másik (aminek ráadásul a paraméterei első ránézésre rosszabbak is) pedig
akár kétszer annyiba. Nos, ezen cikkben szeretném bemutatni, hogy van(nak) fontosabb
paraméter(ek) is a válaszidőnél, noha a vásárlók zöme még mindig csak ezen
paraméter figyelembevételével választja meg új kijelzőjét.
A közhiedelemmel ellentétben elmondom, hogy a világon mindössze néhány vállalat
van, aki LCD paneleket gyárt, így a piacon fellelhető megannyi márkás és noname
monitor belsejében igazából a néhány panelgyártó terméke csücsül, a
monitorgyártók - jó esetben - csak a saját elektronikájukat és a készülékházat
adják hozzá. Sok monitor van a piacon, ami valójában egy olcsó távolkeleti OEM-gyártó sorain készül, és itt kapja meg a megrendelő márkajelzését még a
csomagolás előtt. Ezekhez természetesen a monitoron feltüntetett márkának
semmi köze nincs, ők sem a fejlesztésbe, sem pedig a gyártás
folyamatába nem szólnak bele.
Most azonban térjünk vissza eredeti témánkhoz. Három fő paneltípust különböztetünk meg.
Az első és egyben legrégebbi a TN (+film) típusú kijelző.
A kezdetekkor a többi paneltípussal szemben számos előnye
volt: gyors válaszidő (fekete-fehér-fekete [b2b] akár 5-8ms), jó fényerő (300-450cd/m2), alacsony ár. Mára az összes előnye az alacsony árban kimerül.
Az összes olcsó monitor ezzel a panellal készül. Hátrányai: kevés a
megjeleníthető színek száma (alapszínenként 6 bit, azaz összesen 18 bit = 218
= 262,144), rossz betekintési
szögek (120°-150°), szerény kontraszt (300:1-600:1).
Később megjelent az Overdrive technológia, melynek segítségével a
válaszidő tovább csökkent 2ms-ra (b2b). Grafikai munkára abszolút nem
ajánlott, inkább a játékosoknak jelenthet olcsó alternatívát.
Második típus a PVA
(Samsung), illetve az MVA panel (Fujitsu, 1998).
A két technológia (PVA és MVA) nagyjából ugyan az, ezért a
továbbiakban egy típusként kezeljük őket.
Jelenleg ez az egyetlen panel, amin a fekete szín valóban
fekete. Kitűnő betekintési szögek (170°-178°), magas kontrasztarányt
(800:1-1000:1), kitűnő színmegjelenítés (24 bit=16.7 millió szín), megfelelő fekete szín visszaadás, jó fényerő (240-300cd/m2) jellemzik. Az egyetlen
negatívuma (a TN panelhez viszonyított magas árát leszámítva) a magas válaszidő (b2b: 16-25ms), azonban bizonyos szürkeárnyalat váltásokhoz akár 90ms-ra is
szüksége van. Innentől kezdve ez a típus a játékosoknak abszolút nem jelentett
alternatívát, a grafikusok viszont előszeretettel használták.
Ennél a panelnél jelent meg először az Overdrive
technológia, melynek segítségével sikerült enyhíteni a panel egyetlen hátrányán,
a rossz válaszidőn és az ebből adódó ú.n. utánhúzás-jelenségen. Ezeket
a paneleket a gyártók átnevezték, így lett pl.: MVA Premium, P-MVA, S-MVA,
S-PVA.
A mai korszerű PVA panelek akár 6ms-os (gray-to-gray: szürkéből
szürkébe) [g2g] válaszidővel üzemelnek, így már játékra is alkalmasak lehetnek.
Harmadik paneltípusunk az IPS.
Ezen paneltípus a Hitachi (1996) nevéhez
fűződik.
Legjobb
tulajdonságai:
- kitűnő betekintési szögek (170°-178°)
-
kitűnő színmegjelenítés (24 bit=16.7 millió szín) [legjobb
színhűségű paneltípus!]
-
kitűnő fényerő (300-450cd/m2)
- jó válaszidő (tipikus, b2b: 16-25ms).
Fontos megjegyezni, hogy a technológia más jellegéből
adódóan, minden színváltás nagyjából ugyanannyi időt vesz igénybe, ezért az IPS
panelek válaszideje nem egyenérték az MVA/PVA panelek válaszidejével, azoknál
lényegesen jobb!
AZ IPS hátránya:
- alacsonyabb kontrasztarány (350:1-500:1)
-
a fekete színt oldalról nézve lilás elszíneződés
tapasztalható.
Kiváló színhűségük miatt elsősorban grafikai munkákra,
képszerkesztésre, képfeldolgozásra használják. Játékokra, filmnézésre az alacsonyabb
kontrasztarány miatt korlátozottan ajánlottak.
Egy ideje itt is megjelent az Overdrive technológia, valamint megérkezett a "ráncfelvarrt"
változat, az S-IPS. Ettől a ponttól
kezdve nyugodtan elmondhatjuk, hogy ezek a Nr 1. panelek, gyakorlatilag nincs
olyan felhasználási terület, ahol ne felelnének meg. A válaszidő (g2g) 6 ms-ra
csökkent, a kontraszt pedig jelentősen nőtt (akár 800:1), a fentebb felsorolt
összes jó tulajdonság megtartása mellett. Mérések szerint az S-IPS alapú
monitorok a leggyorsabbak között vannak. Ha pénztárcánk engedi, válasszuk ezt a
kijelző-típust!
2008. április 8. Fehér
Gergely
|